Tuesday, February 19, 2013

Pelarian Palestin –Pandangan Jill Shannon dari bukunya “Israel’s Prophetic Destiny”



Pelarian Palestin –Pandangan Jill Shannon dari bukunya “Israel’s Prophetic Destiny”

Ia adalah semasa Perang Kemerdekaan 1948 bahawa kira-kira 700,00 Arab Palestin menjadi pelarian. Apakah sebenarnya yang menyebabkan keadaan ini? Israel sering dipersalahkan atas sebab ini, tetapi di sini adalah fakta: -


Apabila lima negeri Arab mencerobohi Israel untuk menyerang dan memusnahkan Israel pada tahun 1948, mereka mengeluarkan siaran awam melalui radio dan pembesar suara kepada awam, menggesa semua orang Arab yang tinggal di Israel untuk melarikan diri ke negara-negara berdekatan supaya penceroboh boleh menyerang Israel secepat mungkin tanpa halangan. Penceroboh percaya bahawa mereka dapat memusnahkan Israel dengan senang, dan kemudian orang Arab boleh kembali ke rumah masing-masing.


Bagi orang Arab yang tidak mengendahkan siaran, mahupun melarikan diri dari rumah mereka, masih kekal di rumah-rumah dan harta mereka hingga ke hari ini, dan menjadi warganegara Israel yang berjaya. Mereka mempunyai hak yang sama seperti warga Yahudi Israel. Terdapat juga ahli Arab Knesset Israel (parlimen). Ini bermakna Negeri Yahudi membenarkan orang Arab untuk berkongsi dalam mentadbir negara ini. Pernahkah negara Arab membenarkan orang Yahudi untuk mengambil bahagian dalam parlimen kerajaan demokratik mereka di Timur Tengah? Malah, berapakah banyak demokrasi yang ada di Timur Tengah, selain dari Israel?

Tetapi ada satu masalah yang tidak diduga bagi orang-orang  Arab yang melarikan diri dari negara ini. Tidak seperti apa yang mereka diberitahu dalam pengumuman radio, apabila Israel menang dalam peperangan, dan masalah pelarian bermula. Orang-orang ini tidak perlu untuk kekal  sebagai orang pelarian (refugee) walaupun untuk satu generasi, apatah lagi untuk dua atau tiga generasi. Pelarian Arab yang tinggal di Jordan dan Mesir 1948-1967 masih orang pelarian dan tidak pernah diakui oleh negara-negara ini. Dalam tempoh yang sama, Israel mengambil balik jumlah yang sama pelarian Yahudi yang telah melarikan diri tanpa sebarang harta benda dari Holocaust dan dari negara-negara Arab yang bermusuhan.

Sejak masa itu, jumlah pelarian ini telah meningkat dan mempunyai anak-anak dan cucu yang ditanggung. Mereka kini  berjumlah nombor dalam berjuta-juta, dan masih berada di dalam kem-kem, dan masih dipanggil "pelarian". Tidak pernah lagi keadaan pelarian dalam sejarah di mana anak-anak dan cucu-cucu pelindungan diberikan status pelarian.

Semasa dua peperangan dunia terakhir, lebih 50 juta orang di mana disesarkan, dan hampir tiada yang kembali ke rumah asal mereka, mereka telah diakui oleh negara-negara lain. Mengapa rakyat Palestin masih dalam kekal sebagai pelarian apabila mereka boleh mudah diakui oleh negara-negara di sekeliling mereka setelah tinggal selama 60 tahun?

Ia adalah kerana Palestin dan masyarakat antarabangsa masih menetapkan mereka sebagai pelarian sebagai instrument dalam permainan politik. Mereka tahu bahawa jika Israel akan merasa stress yang cukup untuk membolehkan berjuta-juta berbilang Arab ke Israel, secara langsung tidak akan menjadi sebuah negara Yahudi, dan Israel akan dimusnahkan. Maka pemimpin Arab menetapkan pelarian merana di kem-kem selama tiga generasi untuk hanya satu sebab: untuk mendesak Israel untuk membuka pintunya dan memusnahkan tanah air mereka. Israel tidak akan bersetuju untuk ini, dan negara-negara tuan rumah perlu untuk mengambil kembali orang-orang ini.

Jika orang-orang Arab telah tidak menolak penyelesaian dua negara yang telah ditawarkan pada tahun 1948, tidak akan ada pelarian. Bagi kelima-lima negara yang menentang Israel pada tahun 1948, dan kini mereka mesti mengambil tanggungjawab untuk "pelarian" di negara-negara mereka.

No comments:

Post a Comment