Tuesday, February 19, 2013

Perumpamaan tentang Orang Samaria yang Baik Hati

Kemudian seorang guru Taurat datang memerangkap Yesus. Dia bertanya, "Guru, apakah yang harus saya lakukan supaya mendapat hidup sejati dan kekal?"

Yesus menjawab, "Apakah yang tertulis di dalam Alkitab? Bagaimana tafsiranmu?"

Orang itu menjawab, "Kasihilah Tuhan Allahmu dengan sepenuh hatimu, dengan segenap jiwamu, dengan segala kekuatanmu, dan dengan seluruh akalmu' dan ' Kasihilah sesama manusia seperti kamu mengasihi dirimu sendiri,"

Yesus berkata kepadanya, "Jawapanmu itu benar. Berbuatlah demikian, dan kamu akan mendapat hidup sejati dan kekal."

Tetapi guru Taurat itu hendak membela diri, lalu bertanya, "Siapakah sesama saya?"

Yesus menjawab, "Seorang lelaki turun dari Yerusalem dan pergi ke Yerikho. Di tengah perjalanan, dia diserang penyamun. Mereka merompak dan memukul dia setengah mati, lalu meninggalkannya di tepi jalan. 

Kebetulan pada masa itu, seorang imam lalu di situ. Apabila dia melihat orang itu, dia menyeberang jalan dan meneruskan perjalanan. Demikian juga seorang Lewi lalu di situ. Dia mendekati orang itu untuk melihatnya, lalu menyeberang jalan dan meneruskan perjalanan. Tetapi seorang Samaria yang sedang lalu di situ, tiba di tempat orang itu terbaring. Ketika dia melihat orang itu, hatinya penuh belas kasihan. Maka dia mendekatinya lalu membersihkan luka-lukanya dengan wain dan mengubatinya dengan minyak. Selepas itu, dia membalut luka-lukanya dan menaikan orang itu ke atas haiwan tunggangannya sendiri. Dia membawa orang itu ke rumah tumpangan dan merawat dia di situ. Kesokan harinya orang Samaria itu memberikan dua keping wang perak kepada tuan rumah tumpangan itu dan berkata kepadanya, "Rawatlah dia, dan sekiranya wang ini tidak cukup, saya akan membayarnya apabila saya kembali di sini".

 Lalu Yesus mengakhiri ceritanya dengan bertanya, Menurut pendapatmu, di antara ketiga-tiga orang itu, siapakah yang menjadi sesama orang yang dirompak itu? 

Guru Taurat itu menjawab, "Orang yang menunjukkan belas kasihan kepadanya".

Yesus berkata pula, "Pergilah dan berbuatlah demikian!"

No comments:

Post a Comment